Expositie ‘Muziek en beeldende kunst’

Vanaf zaterdag 18 juli laat Kunstwinkel Ogenblik zien, dat muziek, niet alleen fijn is om naar te luisteren of zelf te maken, maar dat het ook een prachtige inspiratiebron is voor beeldend werk. Muziek lijkt bij alle kunstenaars van Ogenblik nostalgische of gevoelige snaren te raken.

_DSC0369a2 kopie.jpg

‘Muziek maakt je vrolijk of weemoedig’ zegt Hanneke Luit. Je kunt er op dansen of bij mediteren, je kunt er naar luisteren of zelf muziek maken met je stem, een instrument, alleen of samen. Voor Hanneke komt al gauw het notenschrift, een partituur, als beeld naar voren. Maar ook de fascinatie van haar kleindochter voor een piano. Ze heeft beide aspecten, mooi en melodisch weten te combineren in haar bijzondere zwart-wit foto.

IMG_9396 kopie.jpg

Gerda Douma herinnert zich de muziek van knikkers. Door het tegen elkaar rollen ontstaat een ‘prettig’ geluid. Als knikkers tegen houten plankjes met verschillende toonhoogte botsen, ontstaat soms een korte melodie. ‘Het geluid van knikkers is muziek uit mijn kindertijd!’ zegt Gerda. Zij heeft meerdere kleine olieverfschilderijen van ‘oude’ knikkers geschilderd. Wie wil kan op de ‘knikkertoren’ dit specifieke geluid ook horen, door er een van boven naar beneden te laten rollen.

Bluenote dag kopie.jpg

Allart Okx toont tijdens deze expositie een van zijn eerste glas in koperfolie objecten ( New Orleans ) en tevens een van de laatste ( Blue Note). Beide werken met de liefde voor muziek als inspiratie. New Orleans uit 1994 is een lamp, gemaakt van diverse soorten glas in koperfolie, waarbij de lijst een gerecycled washboard betreft dat Allart ooit als instrument heeft bespeeld. Het is voorzien van duurzame ledverlichting. Blue Note uit 2020 is een klok van verschillende glassoorten in loodprofiel waarbij de achterliggende ledlampjes de tijd weergeven. De oplettende kijker zal in het werk een trompet of ander ventielinstrument herkennen met de daarbij behorende vingerzettingen.

IMG_0908.jpg

De abstracte kleurige schilderijen van Elbrich Wind Wartena zijn als een levendige muzikale compositie. De kleuren geel en rood  lijken van het doek af te spatten. Met vorm en kleur een beeldende compositie maken is vergelijkbaar met het componeren van een muziekstuk met toon en ritme. Elbrich maakt ook unieke tassen van resten leer. Tijdens de expositie muziek krijg je bij aankoop van een tas een verassende CD cadeau.

IMG_20200702_183120 (1).jpg

Sjouck de Vries heeft de tekst ‘Summer time’ van Gerswin geschreven in rood koperdraad. ‘Het is muziek, waar ik blij van word en daarom zelf ook vaak zing’. De vloeiend geschreven tekst tegen de witte muur geeft een licht en subtiel effect, waardoor je het lied bijna lijkt te horen.

De voorzanger 1 kopie.jpg

De voorzanger, een aquarel met inkt van Hannie Damen spreekt ook tot de muzikale verbeelding. Een groepje mussen in rechte lijn op een tak, als zangkoor, waarbij één van de vogels “de voorzanger” de leiding lijkt te nemen. Haar manier van schilderen, zorgt voor een vertederend beeld.

stoel vrijdag 1 (1) kopie.jpg

Opvallend is ‘de stoel om muziek op te spelen’ Een eigentijdse vormgegeven stoel door Arno van Valburg De leuning geeft de muzikant wel een steuntje in de rug, maar zit tijdens het spelen het instrument niet in de weg. De stoel is gemaakt van beuken met slaap en appelhout.

klein kopie 2.jpg

Nelleke Koot combineert op een bijzondere manier geluid en ritme met taal en beeld. Zo heeft ze bij elk van haar kleurrijke regenmakers een ritmisch gedichtje geschreven. De regenmakers maken bij het heen en weer bewegen een regengeluid. En zelfs het papier waarop de gedichtjes geschreven zijn, hoor je knisperen als je het blad omslaat. Bij de sieraden van Nelleke Koot zie je de combinatie van geluid, taal en vormgeving ook terug. Zo heeft ze oorbellen, die echt rinkelen; een armband van(muziek)noten, die je ook als instrument kunt gebruiken. Kettingen met belletjes en/of muzikale bedeltjes, enkelbanden met belletjes en bamboestaafjes voor dansers en geen gewone sleutelhangers, maar muzieksleutelhangers.

Er zit muziek in de kunst! En zeker bij Ogenblik!

Naast de expositie ‘Muziek en beeldende kunst’ doen de kunstenaars van Ogenblik een oproep aan muzikanten, om vanaf 18 juli t/m 18 oktober 2020 tijdens de openingstijden van de kunstwinkel hun akoestische muziek te laten horen. Wie, wat en wanneer is nog een complete verrassing. Wie weet is er tijdens jouw bezoek een spontaan optreden van een of meerdere akoestische muzikanten. Je bent hoe dan ook van harte welkom!!

 De expositie ‘Muziek en beeldende kunst’ is van 20 juli tot en met 20 oktober 2020.

Kunstwinkel Ogenblik is open op dinsdag - vrijdag 12.00 - 18.00 uur en zaterdag 11.00-17.00 uur.

 

 

 

 

IMG_5249.JPEG


Expositie Transparant

 

Doorschijnend, doorlatend

Het zonlicht komt binnen

Zichtbaar en zuiver

 Transparant

 

Open van buiten

Met eerlijk innerlijk

Doorzichtig en helder

Een mooie binnenkant

 

Transparant is doorschijnend; lichtdoorlatend; doorzichtig; helder en zuiver. De eerste expositie in 2020 van Kunstwinkel Ogenblik heeft een inspirerende titel. Een tentoonstelling, die een rijke variatie in werk van verschillende kunstenaars en ontwerpers laat zien.

Verlengd tot 11 juli 2020

in verband met het Corona virus zijn we in de maand juni open op donderdag en vrijdag van 12 - 18 uur en op zaterdag van 11 - 17 uur.

Vanaf 1 juli zijn we open op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag van 12 - 18 uur en op zaterdag van 11 - 17 uur.

 
 

IMG_5347_kopie.jpg

sjouck.jpeg

Koekoek-O.jpg

37D79AEB-523A-48B2-B4E9-206DB8F89F56_kopie.jpg

transparant_3_bijgesneden.JPG

IMG_0177_kopie.jpg

_DSC9833a_kopie.jpg

 
 
 
 

Sjouck de Vries maakt de mooiste transparante haakwerkjes. De meeste hebben groene blaadjes als symbool om " het leven" te laten groeien. De foto toont een collage van haar bijzondere werkjes.

Een “onverteerbaar transparant” netwerk heeft Nelleke Koot gemaakt. Het zijn tientallen recycled plastic ringetjes in een houten frame 52x72 cm. Daarnaast heeft zij op transparant papier gespeeld met letters en woorden: “Transparant zijn, maar niet onzichtbaar”.Het is een spel van letters, lijnen, vorm en restvormen.

Hannie Damen maakte “Bergen aan Zee”, een aquarel met een transparante-lagen-techniek.De aangebrachte dunne laag aquarelverf moet eerst door en door droog zijn, voordat er een volgende laag overheen kan worden gezet.

Het werk van Elbrich Wind Wartena heet “Transparant of Non-transparant”  acrylverf op doek. De kleurlagen zijn zo aangebracht dat vrijwel elke onderliggende laag qua kleur en opzet herkenbaar is. De transparantie verandert de compositie en geeft een suggestie van diepte en mystiek. Er lijkt ook een mist te hangen, die een verborgenheid in zich heeft….. Non-transparant.

Gerda Douma liet zich met haar “Sneeuwklokjes in glazen vaasje” met olieverf geschilderd op paneel, inspireren door Eli Heimans, die in 1896 een artikel over sneeuwklokjes in het tijdschrift “De levende natuur” schreef. “Je ziet witte klokjes, maar eigenlijk zijn ze kleurloos. Als je een bloemblaadje fijn wrijft, blijkt die helder als glas te zijn. Luchtbellen in het bloemblaadje reflecteren het zonlicht; waardoor de witte kleur zichtbaar wordt.”

Bij het woord “transparant” denkt Hanneke Luit direct aan glas. Haar foto met het Carnaval glasservies ontworpen door Max Verboeket voor de Kristalunie uit Maastricht, laat zien hoe het licht glimmend weerkaatst en tegelijkertijd door het gekleurde glas heen schijnt.

Transparantie speelt altijd  een belangrijke rol in het werk van Allart Okx. Hij vindt het spannend om in meerdere lagen te werken en glas leent zich er bij uitstek voor om op die manier diepte te creëren. Met de lichtklok:  “Koekoek”  27 x 27 cm. speelt hij zodanig met het licht, dat niet alleen de tijd wordt aangegeven, maar dat ook een verborgen vogeltje ieder kwartier gedurende een minuut zichtbaar is. Maar ….. zien is geloven!.

 

Vanaf 20 januari 2020 kun je de expositie Transparant komen bewonderen.

Kunstwinkel Ogenblik, Tweebaksmarkt 70, Leeuwarden.

Openingstijden: dinsdag - vrijdag van 12.00-18.00 uur en zaterdag 11.00-17.00 uur

 

 

 

 

 

Expositie Tweeluik

Een tweeluik is een tweedelig kunstwerk. In de Middeleeuwen meestal geschilderd op 2 houten panelen. De 2 panelen of luiken hebben dezelfde vorm en omvang en zijn vaak met scharnieren aan elkaar bevestigd, zodat ze als een boek kunnen worden geopend en gesloten. Later zijn er ook veel religieuze schilderijen ontstaan met 2 kleinere luiken, die je als bij een dubbel raam kan openen en dichtdoen. Deze vorm wordt ook een drieluik genoemd. Tegenwoordig hoeft een twee of drieluik niet meer aan elkaar bevestigd te zijn. Het gaat om 2 of 3 bijbehorende schilderijen. Ook 2 objecten, die niet zonder elkaar kunnen, worden gezien als tweeluik.

De expositie is van 20 oktober tot 20 januari 2020

veldbloemen.JPG

IMG_6401_1.jpg

"Kobus, zwart-wit, lief monster", Gerda Douma

oud_linnen_3_2.JPG

"Oud linnen" Elbrich Wind-Wartena 

time_fade__1.jpg

"time fade" lichtobject en klok, Allart Okx

MVIMG_20181206_151721.jpg

"Kunstige kleding" Sjouck de Vries

serveerplank_1.jpg

"Snijplank" Arno van Valburg

P1013954_groot.jpg"Licht en donker" luciferdoosjes Nelleke Koot

 

 

 

 

 

"Wonderlijke wereld" van Sjouck de Vries

MVIMG_20190114_141644.jpg

"Vlinder" uit de serie: "Melk is goed voor elk?" van Nelleke Koot

image00054.jpeg

Kastje van beuken met slaap van Arno Valburg

ladenkastje_met_deurtje.jpg

"In memoriam" van Gerda Douma

IMG_5290.jpg

"Brocante" van Hanneke Luit

brocante.jpg

Expositie Contrast

Het is elke keer weer verrassend hoe de kunstenaars en ontwerpers van Ogenblik een eigen interpretatie geven aan het thema van hun exposities. Ook deze keer heeft iedereen weer een heel eigen invulling gegeven aan het thema “Contrast”.

still_kopie.jpg

"Still" van Hanneke Luit

Het, met olieverf geschilderd, portret van de kat “Kobus, zwart-wit, lief monster”, van Gerda Douma geeft door de titel direct al twee contrasten aan. Wie goed kijkt, ontdekt ook een kwantiteitskleurcontrast van oplichtende ogen, wit befje tegen een grote hoeveelheid donkere vacht en achtergrond.

Hanneke Luit laat ook meerdere contrasten zien in haar foto “still”. Het zwart-witte beeld is samengesteld uit twee foto’s die een heel verschillende uitstraling hebben. De rust van het kunstmuseum in Leipzig contrasteert met de hectiek van het hoofdstation in Berlijn.

De kleine werkjes van Elbrich Wind-Wartena hebben als ondergrond “oud verscheurd linnen”. Door de werkjes volledig in wit of zwart uit te voeren wordt het reliëf van het gerafelde linnen goed zichtbaar. Het werk staat symbool voor het familieleven. “Familie blijft familie ook al zijn er veel tegenstellingen. Ook zijn er familieverhalen die je graag zou willen ontrafelen. Door delen linnen over elkaar te leggen ontstaat weer de verbinding, soms meer en soms minder.”

Allart Okx gebruikt het kleurcontrast rood en blauw in het klokje “Time fade' De achtergrond verandert langzaam van rood naar blauw licht. Door de  kleurverschuiving verdwijnt de tijd van het schermpje enkele momenten in het niets. “Time fade” is gemaakt tijdens een vrijwillig verblijf in de gevangenis 'de Blokhuispoort': het sleutelgat staat symbool voor het contrast “vrijheid versus gevangenschap”.

Het dubbelportret “Contrastrijke wereldleiders” van Hannie Damen trekt de aandacht. De verschillende politieke ideeën van “Trump en Merkel” vormen het contrast. De aquarel is hierdoor een van de weinige werken waarvan de tegenstelling puur inhoudelijk is.

Sjouck de Vries maakt bijzondere handgemaakte kleding. Het jurkje, passend bij dit thema, heeft in tegenstelling tot de meeste kleding van haar een zwart-wit contrast. De meeste kleding van Sjouck laat juist een overgang van verschillende tinten in een kleur zien. Het contrast zit hem ditmaal misschien meer in haar manier van produceren. Sjouck verft en zeefdrukt alles zelf op veelal natuurlijke stoffen. Ook is elk kledingstuk uniek. Dit staat in schril contrast met de vaak synthetische en in verre landen gemaakte massakleding.

Arno van Valburg heeft een serveerplank van beuken met slaap. De zwarte organische lijnen ontstaan door een schimmel, die zijn weg zoekt tussen de nerven van het hout. De schimmel wordt gestopt en “slaapt” daarna in het hout. Het contrast geeft veel tekening of de tekening geeft het contrast?

Nelleke Koot laat een lichtdonker contrast zien in haar verschillende reliëfs van recyclede luciferdoosjes. Bijzonder zijn ook haar zelfgemaakte boeken. Het gezegde: “iets oud ’s in een nieuw jasje steken” heeft ze omgedraaid door een nieuw boek te maken met een oud jasje.

De expositie Contrast is te bezoeken in kunstwinkel Ogenblik en duurt tot 19 oktober 2019.

Trump_en_Merkel._minder_mb_1.jpg

"Wereldleiders" van Hannie Damen

Expositie Circulair tot 19 juli 2019

De ontwerpers en kunstenaars van Kunstwinkel Ogenblik laten tijdens de expositie Circulair weer allerlei nieuw werk zien. Letterlijk betekent Circulair: cirkel, rond,  ringvormig of kringloop. De laatste jaren wordt deze term ook veel gebruikt in het kader van duurzaamheid:

  1. Circulair is enerzijds de kringloop van natuurlijk materiaal, dat door vertering en ontbinding weer als voedsel kan dienen voor nieuw leven.
  2. Circulair is ook het maken van producten, die na gebruik volledig gerecycled worden of die een nieuwe functie krijgen.

De laatste 2 betekenissen van circulair zien we in het meeste tentoongestelde werk terug.

Opvallend is het werk van Elbrich Wind-Wartena. Zij gebruikt het oude linnen van haar familie, dat ze tijdens een verhuizing tegen kwam, in haar beeldend werk. Tijdens het verwerken van dit linnen heeft ze gekozen om het linnen te scheuren, uit te rafelen, op te rollen en te verbinden. Elke handeling lijkt symbolisch voor het familieleven. Zo kan familie verscheurd zijn, of zijn er familieverhalen, die je graag zou willen uit rafelen. Door delen van het linnen over elkaar te leggen ontstaat er weer verbinding, soms meer en soms minder.

Ook Sjouck de Vries laat, naast haar kunstige kleding, bijzonder werk met een eigen verhaal zien. Van gevonden, meestal natuurlijk materiaal, maakt zij wonderlijke kleine kunstwerkjes. De dode takjes, bloemetjes, vruchten, zelfs gemummificeerde kikkers krijgen in haar kleine sfeervolle en sprookjesachtige objecten, een nieuw leven

Hannie Damen heeft ervoor gekozen om alleen gerecycled en natuurlijk materiaal voor haar werk te gebruiken. Het landschap: “Nevel” van houtskool (een natuurlijk materiaal van wilgenhout) is getekend op handgeschept papier. Het produceren van dit papier, gemaakt van oude katoenen t-shirts, biedt rechtstreeks werk aan mannen en vrouwen uit verschillende dorpen in India.

Arno van Valburg heeft een kastje gemaakt van beuken met slaap. Er heeft dan een schimmel in het hout gezeten, waardoor een speciale tekening is ontstaan. Dit hout wordt meestal gebruikt voor houtkachels (of energiecentrales), maar bij Arno heeft dit hout een nog meer duurzame bestemming gevonden.

De ondergrond van het beeldend werk uit de serie: “Melk is goed voor elk?” van Nelleke Koot bestaat uit meerdere oude melkpakken en geeft hierdoor een bijzonder effect. Het werk met de afgebeelde insecten stemt tot nadenken, niet in de laatste plaats door de titel van deze serie. Naast dit werk exposeert zij ook met sieraden van recyclede glaskralen uit Ghana. Oude melk-, bier- en wijnflessen worden tot poeder gestampt en tot nieuwe glaskralen verwerkt. De sieraden passen daarom prima bij deze expositie en zijn zeker, door de kleurrijke uitstraling, het bewonderen waard.

Hanneke Luit toont een foto met allerlei tweedehands spulletjes, brocante, enz.  Ze worden gerecycled in o.a. kringloopwinkels, rommelmarkten en braderieën. Zo krijgen deze spulletjes een verdiend tweede of derde leven. Haar foto met de dode boom gaat over leven en dood. Uiteindelijk is dit ook een terugkerende kringloop. Dode bomen en dieren zijn belangrijk doordat zij allerlei voedingstoffen voor nieuw leven bieden.

Ook de “dode” watersnip van Gerda Douma, gaat over de kringloop van leven en dood. Het met olieverfgeschilderde paneeltje heeft de titel: “In memoriam”. Zelf zegt Gerda: ”Wat kan ik er over zeggen.....  door dode dieren te schilderen worden ze onsterfelijk”.

Allart Okx heeft van een rond, in de kringloopwinkel gevonden, eetbord, weer een prachtig lichtobject met glas in lood gemaakt. Dit werk met de titel: "Dinner time " geeft, door de ingebouwde klok, ook de tijd aan. Het werk is 20 bij 20 cm. en ook het kastje erom heen is gerecycled.

P1012612_kopie.jpg

"Dinnertime" van Allart Okx

Dinner_time.jpg